کد مطلب:397 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:276

بخت آزمایی
2867 بلیطهای بخت آزمایی كه متعارف شده است می فروشند به مبلغ معینی، پس از آن با قرعه كشی به اشخاصی كه قرعه به نام آنها بیرون بیاید مبلغ معینی می دهند، خرید و فروش آنها جایز نیست و باطل است. و پولی را كه در مقابل بلیط می گیرند، حرام است، و گیرنده ضامن است. و مبلغی را كه از قرعه كشی به دست می آید، حرام است، و شخص گیرنده ضامن صاحبان واقعی آن مبلغ است.



2868 فرقی نیست در حرام بودن پول بلیط بین آن كه بلیط را بخرند، یا بلیط را بگیرند و پولی بدهند به امید آن كه قرعه به اسم آنها بیرون بیاید. در هر دو صورت پول بلیط حرام، و پولی كه به قرعه دست می آید، حرام و موجب ضمان است.



2869 اخیرا اسم بلیط بخت آزمایی را عوض كرده اند و به اسم اعانه ملی بلیط را می دهند، ولی عمل، همان عمل است. و چون بلیط بخت آزمایی مورد اشكال بوده است، و جمعی از خرید آن خودداری می نمودند، سودجویان اسم را برای اغفال این دسته عوض نموده، لیكن در عمل فرقی ندارد. و در این صورت با تغییر اسم حلال نمی شود، و پول بلیط و پول قرعه حرام، و موجب ضمان است.



2870 اگر فرضا یك شركت یا مؤسسه پیدا شود و برای اعانت به مؤسسات خیریه از قبیل بیمارستان یا مدارس اسلامی بلیطهایی منتشر كند، و مردم هم برای اعانت این مؤسسات مبلغی بدهند، و آن شركت از مال خودش یا وجوهی كه از انتشار بلیط به دست می آید، با اجازه تمام پول دهندگان، مبلغی به اشخاصی كه قرعه به نام آنها بیرون می آید بدهد، مانع ندارد. لیكن این مجرد فرض است و بلیطهایی كه اكنون فروخته می شود، و قرعه كشی هایی كه اكنون عمل می شود، به این نحو نیست، و پول بلیط و قرعه حرام است.



2871 پول بلیطهایی كه به دست شركتها می آید، و پول قرعه كشی ها كه به دست اشخاص می آید، مجهول المالك است. و اگر می توانند صاحبان آنها را پیدا كنند،باید به صاحبانش رد كنند. و اگر نمی شود، باید از طرف صاحبان آنها صدقه بدهند.و احتیاط لازم آن است كه از مجتهد جامع الشرایط اجازه بگیرند و صدقه بدهند.



2872 اگر آن كسی كه پول به دستش می آید فقیر باشد، نمی تواند خودش به عنوان صدقه، از صاحبش بردارد. بلكه باید به فقیر بدهد بنابر احتیاط لازم، بلكه خالی از قوت نیست.



2873 اگر مال زیادی به دست آورد از قرعه كشی، و با فقیری قرار گذارد كه به او صدقه بدهد و فقیر مقداری بردارد و باقی را به او رد كند، بخواهد با این حیله حلال كند، جایز نیست و حلال نمی شود. لیكن اگر بدون شرط و قید به فقیر داد، و فقیر مقداری كه مناسب حالش هست به او رد كند، با رضایت اشكال ندارد.